Opinie Laureatów
Rafał Dutkiewicz, Prezydent Wrocławia:
Fundacja Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego postawiła sobie szczytny cel wyróżniania i dopingowania samorządów stawiających na rozwój edukacji. Jest to niezmiernie ważna inicjatywa, zwłaszcza w trudnym okresie reformy szkolnictwa i wielu niewiadomych, które stoją przed samorządami w związku z tymi przemianami. Mamy świadomość, jak ważne jest kształcenie na odpowiednim poziomie i dlatego Wrocław od wielu lat wspiera rozwój edukacji, fundując stypendia dla uczniów i studentów oraz nagrody dla nauczycieli. Stawiamy na rozwój miasta i gospodarkę opartą na wiedzy, więc naturalne jest, że edukacja jest u nas na pierwszym miejscu i od wielu lat stanowi największą część budżetu miasta. Nagroda, którą otrzymaliśmy w I edycji projektu „Samorządowy Lider Edukacji” jest dowodem na to, że nasze działania mają sens i należy je kontynuować. Jesteśmy z niej dumni. Udział w programie „Samorządowy Lider Edukacji” dopinguje samorządy do rozwijania szkół i wspierania szkolnictwa wyższego, a po drugie - daje odpowiedź, jakie te starania dają efekty.
Jacek Lipiński, Burmistrz Aleksandrowa Łódzkiego:
Wszystkie działania w sferze edukacji podejmowane przez naszą gminę nigdy całościowo nie były poddawane kontroli zewnętrznej, dlatego też Gmina Aleksandrów Łódzki pięć lat temu zdecydowała się na udział w Programie „Samorządowy Lider Edukacji. Dzięki pięciu kolejnym edycjom programu otrzymaliśmy obiektywną ocenę podejmowanych przez nas działań w odniesieniu do innych samorządów w Polsce. Za każdym razem (5-krotnie) Gmina Aleksandrów Łódzki otrzymywała wyróżnienia, co pozwala władzom gminy i wszystkim osobom związanym z szeroko pojętą edukacją, mieć poczucie , że ogromna praca, którą wykonują zmierza w dobrym kierunku, do osiągnięcia właściwego celu. Co nas wyróżnia? Prowadzenie całościowej, nowoczesnej innowacyjnej polityki oświatowej, modelowanej w sposób efektywny, rozważny i perspektywiczny, przy zastosowaniu najlepszych wzorców i mechanizmów menedżerskich. Doskonała, nowoczesna, rozbudowana, wyremontowana baza dydaktyczno sportowa. Realizacja licznych, innowacyjnych projektów „miękkich” , umiejętność pozyskiwania środków zewnętrznych na realizację celów edukacyjnych i doposażenia placówek w najnowsze zdobycze techniki informacyjno-komunikacyjnej. Zaangażowanie lokalnych instytucji i NGO w działania oświatowo-wychowawcze. Wysoki poziom nauczania w szkołach potwierdzony wynikami sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych oraz osiągnięcia uczniów na arenie międzynarodowej i ogólnopolskiej. Szeroka oferta nieodpłatnych zajęć dodatkowych: przedmiotowych, muzycznych, językowych, technicznych, tanecznych jak i sportowych. Nowatorskie metody pracy z uczniem zdolnym i uczniem wymagającym wsparcia. Wymiana międzynarodowa młodzieży na niwie sportowej i kulturalnej. Współpraca przy realizacji nowatorskich projektów edukacyjnych z Ambasadą Republiki Francuskiej, ABB, Procter & Gamble oraz lokalnymi instytucjami i przedsiębiorcami. Działalność na terenie gminy świetlicy socjoterapeutycznej oraz ośmiu świetlic środowiskowych. Stworzenie profesjonalnej bazy sportowej, ogólnodostępnej dla mieszkańców w celu aktywnego spędzania czasu wolnego. Działania na rzecz rozwoju edukacji, kultury i sportu wśród seniorów i osób niepełnosprawnych.
Mirosław Blaski, Burmistrz Orzesza:
Udział w Ogólnopolskim Programie „Samorządowy Lider Edukacji” to okazja, by polityka oświatowa Gminy Orzesze została poddana wnikliwej analizie przez niezależnych, kompetentnych i obiektywnych ekspertów. Ocena merytoryczna przygotowanych materiałów oraz swego rodzaju audyt umożliwił rzetelne i bezstronne spojrzenie na całokształt dokonań władz Orzesza. Przyznane trzykrotnie certyfikaty „Samorządowego Lidera Edukacji” oraz wyróżnienie „Primus” dla gminy Orzesze to powód do zadowolenia i potwierdzenie, że Orzesze zmierza w dobrym kierunku, to wielkie wyróżnienie – tym cenniejsze, że zdobyte w programie certyfikacyjnym, który stawia uczestnikom wysokie wymagania. To także dowód na to, że orzeska oświata ma znaczne osiągnięcia, charakteryzuje się oryginalnymi inicjatywami, autorskimi pomysłami, a nade wszystko – konsekwencją, wytrwałością i systematycznością realizowanych działań oświatowych oraz jest otwarta na współpracę z różnymi środowiskami i partnerami. Nadany tytuł zobowiązuje i pobudza nas do jeszcze lepszej działalności oraz stwarzania coraz lepszych warunków do rozwoju orzeskiej oświaty. Orzesze jako laureat programu „Samorządowy Lider Edukacji” może promować się jako jedno z miast, które spełnia wysokie standardy rankingu. Używanie certyfikatu programu jest doskonałym atutem, który wyróżnia miasto na tle innych samorządów w regionie i całej Polsce. Traktujemy go jako poświadczenie, że nasza praca, nasza „lokalna polityka” edukacyjna, jest doceniana przez zewnętrznych ekspertów,
co utwierdza mnie w przekonaniu, że należy ją kontynuować.
Tomasz Śmietanka, Burmistrz Gminy Kozienice:
Ogólnopolski Program „Samorządowy Lider Edukacji” prowadzony przez Fundację Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego motywuje samorządy do rozwoju nowoczesnej edukacji, budowania przestrzeni przyjaznej nauce i oświacie oraz kreowania podstaw gospodarki opartej na wiedzy i promowania nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych. Ta inicjatywa uświadomiła nam dobitnie, jak ważna jest lokalna polityka oświatowa. Realizowana przez gminę Kozienice strategia oświatowa ma charakter systemowy i długookresowy, a wprowadzane rozwiązania cechuje walor trwałości, tak w zakresie stosowanych narzędzi, jak i osiąganych rezultatów. Model zarządzania oświatą zapewnił gminie odejście od peryferyjnego traktowania edukacji w ramach administracji samorządowej, realizację idei subsydialności, decentralizacji i uspołecznienia procesów decyzyjnych. Ważnym elementem certyfikacji jest obiektywizm komisji oceniającej, w skład której wchodzą wybitni przedstawiciele świata nauki specjalizujący się w problematyce rozwoju systemu edukacji i zarządzania szkolnictwem.
Bronisław Baran, Zastępca Prezydenta Miasta Krosna:
Udział w Programie „Samorządowy Lider Edukacji” jest cennym doświadczeniem, ponieważ nasze działania w zakresie edukacji zostały poddane fachowej ocenie niezależnych specjalistów z dziedziny rozwoju oświaty i zarządzania szkolnictwem. Uzyskanie pozytywnej opinii komisji i zdobycie tytułu „Primus” jest potwierdzeniem, że przyjęte w Krośnie standardy są skuteczne. Miasto Krosno szczyci się nagrodą i przyznanym tytułem „Samorządowego Lidera Edukacji”. Szczególnie jesteśmy dumni z tego, że już po raz drugi otrzymaliśmy maksymalną liczbę punktów od recenzentów. Nie byłoby tego wyróżnienia, gdyby nie spójna polityka edukacyjna miasta. Edukacja to jeden ze strategicznych obszarów działania w krośnieńskim samorządzie. Inwestowanie zarówno w bazę oświatową, jak i rozwój młodych ludzi to główne założenie polityki prospołecznej w Krośnie, dzięki której hasło „Ucz się w Krośnie” nie jest tylko pustym sloganem. Certyfikat „Samorządowy Lider Edukacji” oraz wyróżnienie „Primus” to dowód, że edukacja w naszym mieście stoi na bardzo wysokim poziomie, a konsekwentna realizacja lokalnej strategii oświatowej przynosi wymierne efekty w postaci bardzo wysokiego poziomu kształcenia, w tym egzaminów zewnętrznych, bogatej oferty edukacyjnej, a także unowocześniania bazy dydaktycznej.
Mariusz Roga, Starosta Słupecki:
Dbając o rozwój szkolnictwa na swoim terenie, prowadzimy politykę edukacyjną z poszanowaniem potrzeb miejscowej społeczności, spójną z rozwojem podmiotów gospodarczych, pozyskujemy i wydatkujemy środki zewnętrzne na rozwój edukacji, wprowadzamy innowacyjne metody w zakresie podnoszenia jakości oświaty gdyż wiemy, że rozwój szkolnictwa to świadectwo nowoczesności i wysokich ambicji lokalnego środowiska. Warto o tych działaniach mówić i dzielić się z innymi samorządami- zwłaszcza w dobie niżu demograficznego. Biorąc udział już po raz trzeci w Programie „Samorządowy Lider Edukacji” chcieliśmy po raz kolejny otrzymać szczegółową informację zwrotną na temat jakości swojej polityki oświatowej, sformułowaną w formie recenzji przygotowanej przez Komisję Certyfikacyjną. Ten dokument zawiera najważniejsze wnioski i pozwala doskonalić model zarządzania oświatą, zgodnie z rekomendacjami Komisji, co jest niezwykle cenne dla samorządu. Przyznane wyróżnienie „Samorządowy Lider Edukacji” przyjęliśmy z dumą i satysfakcją. Otrzymana recenzja uzasadniająca nadanie tego wyróżnienia (już po raz trzeci) upewnia nas w przekonaniu, że zaplanowane i społecznie akceptowane działania, konsekwencja, umiejętność przewidywania przyszłości rozwoju edukacji są właściwym kierunkiem, w którym podążamy. Certyfikat „Samorządowy Lider Edukacji” wykorzystujemy w komunikacji wewnętrznej poprzez: promowanie i pokazanie osiągnięć uczniów wychowanków wśród lokalnej społeczności, podkreślanie działań Powiatu w zakresie rozwoju oświaty, motywację do jeszcze lepszej pracy szkół i placówek, dobre relacje na linii dyrektor- nauczyciel- organ prowadzący oraz w komunikacji zewnętrznej - gdyż uważam, że Certyfikat potwierdza wysoką jakość nauczania i wychowania, co wydatnie pomaga w naborze do szkół ponadgimnazjalnych.
Andrzej Pietrasik, Burmistrz Płońska:
Udział w Programie „Samorządowy Lider Edukacji” jest okazją do analizy własnych działań oświatowych podejmowanych w gminie, ale – co dla nas najważniejsze – do poddania się ocenie ekspertów, którzy w sposób obiektywny oceniają jakość naszych działań. Niezwykle ważne jest, aby niezależne gremium zapoznało się ze sposobem finansowania i organizowania działań oświatowych. Tytuł, który uzyskaliśmy już po raz czwarty, jest dla nas ogromnym wyróżnieniem, a jednocześnie potwierdzeniem, że podejmowane przez nas działania są właściwe, nowoczesne i wykraczają ponad przeciętność. Jestem bardzo usatysfakcjonowany, że Samorząd Miasta Płońska znalazł się w gronie najlepszych gmin i powiatów w dziedzinie oświaty. Myślę, że nie zabrzmi to zbyt patetycznie, ale fakt posiadania przez gminę certyfikatu jest źródłem satysfakcji dla nauczycieli i pracowników miejskiej administracji odpowiedzialnych za edukację. To ich tytuł i jasny dowód na to, że są skuteczni w tym, co robią. Kadra pedagogiczna ma świadomość, że przez cztery lata wykonała kawał świetnej pracy i że zostało to zauważone w skali ogólnopolskiej. Trudno wyobrazić sobie lepszą motywację do dalszego działania.
Zbigniew Szaleniec, Burmistrz Czeladzi:
Certyfikat „Samorządowy Lider Edukacji” oraz wyróżnienie „Primus” przyznane gminie Czeladź to powód do satysfakcji i dumy. Otrzymane wyróżnienia stanowią dowód uznania dla działań naszego samorządu w zakresie tworzenia warunków sprzyjających zapewnieniu jak najwyższej jakości kształcenia. Stawiamy na rozwój miasta i mamy świadomość, jak bardzo istotne w tym celu jest pełne zaspokojenie potrzeb mieszkańców w zakresie wychowania przedszkolnego jak i wysokiego poziomu edukacji. Recenzja sporządzona przez komisję certyfikacyjną oceniającą nasz samorząd stanowi równocześnie niezwykle cenną opinię ekspercką, motywującą do dalszego wzmacniania potencjału edukacyjnego. Dalszy rozwój edukacji i podnoszenie jakości kształcenia, kolejne inwestycje infrastrukturalne oraz nowoczesne zarządzanie oświatą – te zadania są dla nas obecnie priorytetami, zwłaszcza w trudnym okresie reformy szkolnictwa i wielu niewiadomych, które w związku z tym stają przed samorządami.